بررسی گلکسی بادز ۲ پرو سامسونگ
بررسی گلکسی بادز ۲ پرو سامسونگ

بررسی گلکسی بادز ۲ پرو سامسونگ از رسانه ال وای کالا گلکسی بادز ۲ پرو (Galaxy Buds2 Pro) نسل دوم هدفون پرچم‌دار سامسونگ است که مرداد امسال همراه با گلکسی فولد ۴ و گلکسی فلیپ ۴ در رویداد آنپکد معرفی شد. بادز ۲ پرو با کیفیت صدای عالی، یکی از بهترین تجربه‌های نویز کنسلینگ فعال (ANC) و پشتیبانی از پخش محتوای صوتی ۲۴ بیتی و صدای بی‌اتلاف (Lossless)، می‌کوشد در درجه‌ی اول کاربران اکوسیستم سامسونگ و در درجه‌ی دوم، کاربران گوشی‌های اندرویدی دیگر را با تجربه‌ی هدفونی در حد و اندازه‌ی ایرپادز برای کاربران اکوسیستم اپل همراه کند. اکنون که دنیای تکنولوژی به سمت هرچه اختصاصی‌تر شدن و بالاتر رفتن دیوارهای باغ محصور اکوسیستم پیش می‌رود، نمی‌توان انتظار داشت سامسونگ مانند رقیبانش وارد این بازی نشود؛ اما جایی که رقبایی چون اپل و گوگل بر قابلیت‌هایی ازجمله راه‌اندازی آسان، جابه‌جایی خودکار بین دستگاه‌ها و صدای سه‌بعدی برای ترغیب کاربران به خرید هدفون‌های برند خود تأکید می‌کنند، سامسونگ بر قابلیت پخش صدای ۲۴ بیتی تمرکز داشته است.

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی بادز ۲ پرو

ظاهر گلکسی بادز ۲ پرو درمقایسه‌با نسل گذشته تفاوت چندانی نداشته و فقط ایربادهای تخم‌مرغی شکل آن به‌جای روکش براق پلاستیکی، از روکش ماتی بهره می‌برند که آثار انگشت و گردوغبار بیشتری به خود می‌گیرند؛ اما درعوض شکیل‌تر به نظر می‌رسند و از دست سُر نمی‌خورند. روی هر ایرباد نیز ناحیه بادگیری برای جریان بهتر هوا و کاهش فشار ANC طراحی شده است.

مهندسان سامسونگ در بحث کیفیت ساخت و راحتی هدفون‌ همیشه سنگ‌تمام می‌گذارند و بادز ۲ پرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. جدیدترین هدفون کره‌ای‌ها به‌قدری راحت است که می‌توانید تا آخرین لحظه‌ای که ایربادها کماکان شارژ دارند، بدون کوچک‌ترین حس آزردگی به موسیقی مورد‌علاقه خود گوش دهید. بااین‌حال، فیت هدفون تنها به شکل ایربادها و سه سری سیلیکونی ۱۱، ۱۳ و ۱۵ میلی‌متری آن محدود است و گاهی هنگام دویدن یا صحبت کردن، ایربادها در گوش تکان می‌خورند و نیاز به تنظیم مجدد دارند.

بررسی گلکسی بادز ۲ پرو سامسونگ

این هدفون زیر سطح پلاستیکی هر ایرباد، از دو درایور ساخت AKG شامل توییتر ۵٫۳ میلی‌متری برای تولید و اجرای صداهای صوتی با فرکانس بالا و ووفر ۱۰ میلی‌متری برای پوشش ضعف پردازش فرکانس‌های پایین بهره می‌برد و سه میکروفون نیز برای حذف صدای محیط و افزایش کیفیت تماس گنجانده شده است.

کیفیت صدا گلکسی بادز ۲ پرو

گلکسی بادز ۲ پرو از بلوتوث 5.3 با برد ۶۰ متر و کدک‌های استاندارد AAC ،SBC و کدک اختصاصی سامسونگ موسوم به Samsung Seamless Codec پشتیبانی می‌کند که به ادعای کره‌ای‌ها، قادر به پخش بلوتوثی محتوای صوتی با عمق ۲۴ بیت است که به گوشی‌های سامسونگ مبتنی‌بر One UI 4.0 و بالاتر اجازه می‌دهد ۲۵۶ برابر داده‌ی بیشتر به هدفون ارسال کنند.

در اکثر هدفون‌های بلوتوثی، عمق بیت نهایتاً ۱۶ است که میزان نویز قابل درک برای گوش را به کمترین حد می‌رساند. به‌همین‌دلیل، عمق ۲۴ بیت برای کاربران عادی اهمیتی نخواهد داشت و صرفاً برای ویرایش موسیقی در استودیو کاربردی است. علاوه‌براین، تنها چند پلتفرم استریم محدود ازجمله اپل موزیک و تایدل از پخش موسیقی با عمق ۲۴ بیت پشتیبانی می‌کنند.

آنچه در کیفیت کلی صدا مهم است، میزان بیت‌ریت است که طبق ادعای سامسونگ،‌ بادز ۲ پرو تا ۲۳۰۴ کیلوبیت‌برثانیه که همان تجربه‌ی صدای بی‌اتلاف (lossless) است را پوشش می‌دهد. برای مقایسه، کدک LDAC سونی تا ۹۹۰ کیلوبیت‌برثانیه را پشتیبانی می‌کند که کماکان به پای کیفیت صدای بی‌اتلاف سی‌دی نمی‌رسد.

کنترل و قابلیت‌های گلکسی بادز ۲ پرو

فرمان‌های لمسی سیستم کنترل بادز ۲ پرو مطابق با سایر هدفون‌های سامسونگ و با صدای بیپی همراه هستند که به کاربر می‌گوید فرمان دریافت شده است. برای کنترل لمسی بادز ۲ پرو چهار فرمان تعریف شده است؛ ازجمله یک ضربه برای پخش/توقف موسیقی، دو ضربه/سه ضربه برای انتخاب آهنگ بعدی/قبلی و ضربه و لمس یک‌ثانیه‌ای قابل تغییر از داخل اپلیکیشن که به‌طور پیش‌فرض برای جابه‌جایی بین ANC و Ambient Sound در نظر گرفته شده است؛ اما می‌توانید آن را با فراخوانی دستیار صوتی بیکسبی، فعال‌کردن اسپاتیفای یا کنترل حجم صدا (کاهش صدا ازطریق لمس ایرباد چپ و افزایش صدا از ایرباد سمت راست)‌ تعویض کنید.

اگر هم نمی‌خواهید گزینه‌ی ANC/Ambient Sound را برای فعال‌کردن کنترل صدا از دست بدهید، می‌توانید از بخش Lab در اپلیکیشن،‌ حالت Double tap earbud edge را فعال کنید تا با دو ضربه به گوشه‌های ایرباد، حجم صدا کم یا زیاد شود. این قابلیت چندین سال است به هدفون‌های سامسونگ اضافه شده؛ ولی هنوز به‌خوبی فرمان‌های دیگر اجرا نمی‌شود و احتمالاً ترجیح دهید از خیر آن بگذرید.

عمر باتری گلکسی بادز ۲ پرو

اگرچه گلکسی بادز ۲ پرو درمقایسه‌با مدل قبلی ۱۵ درصد کوچک‌تر شده، ظرفیت باتری دست‌نخورده مانده است. انتظار می‌رفت عمر باتری هم‌پای رقبا افزایش پیدا کند. سامسونگ عمر باتری بادز ۲ پرو برای پخش مدام موسیقی را ۵ ساعت در حالت ANC روشن و ۸ ساعت در حالت ANC خاموش اعلام کرده است.

میزان شارژدهی هدفون هنگام برقراری تماس با ANC روشن نیز به حدود ۳ ساعت و با ANC خاموش به ۴ ساعت کاهش می‌یابد. کیس هدفون از USB-C و شارژ‌ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند و می‌توانید با آن سه بار هدفون را از صفر تا ۱۰۰ شارژ کنید. همچنین به‌گفته‌ی سامسونگ، با ۵ دقیقه شارژ می‌توانید تا حدود یک ساعت از هدفون استفاده کنید.

کیفیت تماس گلکسی بادز ۲ پرو

گلکسی بادز ۲ پرو از سه میکروفن بهره می‌برد که یکی از آن‌ها برای حذف صدای محیط و دو تای دیگر برای برقراری تماس به‌کار می‌روند. در محیط آرام و بدون سروصدا، میکروفن‌های بادز ۲ پرو به‌خوبی از پس انتقال صدا برمی‌آیند؛ اما در مکان‌های شلوغ، سروصدای محیط کیفیت تماس را پایین می‌آورد و ممکن است طرف مقابل به‌خوبی متوجه حرف‌های شما نشود. اگر از اپلیکیشن گزینه‌ی Ambient sound during calls را فعال کنید، کیفیت صدای خودتان موقع تماس بهتر می‌شود و در محیط‌های شلوغ لازم نیست برای شنیدن صدایتان داد بزنید.

جمع‌بندی: آیا گلکسی بادز ۲ پرو ارزش خرید دارد؟

گلکسی بادز ۲ پرو با قیمت ۲۳۰ دلار عرضه شد؛ اما در بازار ایران حدود ۵ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد که البته ممکن است برای کاربران ایرانی کماکان هزینه‌ی زیادی باشد. اگر نسل قبلی این هدفون را دارید و از آن راضی هستید، نیازی به ارتقا نیست؛ چراکه کیفیت صدای هر دو تقریباً یکی است و عمر باتری نیز دست‌نخورده باقی مانده است؛ هرچند از لحاظ راحتی بهبود یافته است.

از سوی دیگر، گلکسی بادز ۲ که سال گذشته عرضه شد، اگرچه بسیاری از قابلیت‌های نسخه‌ی پرو را ندارد و دربرابر آب نیز مقاوم نیست، از کیفیت صدا و عملکرد ANC بسیار خوبی بهره می‌برد و برچسب قیمتی بسیار معقولانه‌تری دارد.

اینستاگرام ال وای کالا