بهترین ترفندهای گوگل مپ
بهترین ترفندهای گوگل مپ

بهترین ترفندهای گوگل مپ گوگل به این سرویس خود اهمیت زیادی می‌دهد و هرروز با استفاده از داده‌هایی که کاربران به‌اشتراک می‌گذارند وضعیت آن‌را بهبود می‌بخشد. افزون‌براین با به‌روزرسانی‌های دوره‌ای، دری از امکانات جدید را به‌روی کاربران باز می‌کند. گوگل مپس آنقدر امکانات مختلفی دارد که همه کاربران ممکن است از امکانات آن مطلع نباشد، در این بین برخی ترفندها و نکات مخفی وجود دارد که می‌تواند بسیار سودمند واقع شود یا استفاده از اپلیکیشن در زمان‌های مختلف مسیریابی و رانندگی یا در زمان دردسترس نبودن اینترنت را آسان‌تر کند. در این مقاله از سایت ال وای کالا قصد داریم تعدادی از نکات کاربردی و مفید در نسخه‌های دسکتاپ و موبایل (اندروید و iOS) را مرور کنیم.

بهترین ترفندهای گوگل مپ

1- مشاهده مکان‌های درون یک مجتمع

گوگل مپ فقط نقاط موجود روی نقشه‌را به شما نشان نمی‌دهد. گاهی اوقات در ساختمان‌ها و مجتمع‌های بزرگ اگر دنبال یک مغازه یا واحد اداری خاص می‌گردید، می‌توانید با پیدا کردن مجتمع روی نقشه، کلیک کردن بر روی آن و سپس پیمایش به قسمت Directory، دریابید که داخل مراکز خرید، فرودگاه‌ها و سایر ساختمان‌های بزرگ چه چیزی وجود دارد. شما حتی می‌توانید از کادر جستجوی این بخش اسم کسب‌وکار موردنظر را جستجو کنید تا اطلاعات آن به شما نمایش داده شود.

2- افزودن بیش از دو مقصد

مطمئنا در بسیاری از سفرهای خود، فاصله‌ی مبدأ و مقصد را یک‌سره طی نخواهید کرد و احتمالا در طول مسیر برای توقف‌هایی برنامه‌ریزی خواهید کرد یا احتمالاً برای شما پیش آمده باشد که مجبور شوید قبل از رسیدن به مقصد اصلی خود مسیر خود را تغییر داده و به‌جای دیگری بروید در این‌صورت مدت زمان سفر باید با درنظر گرفتن توقف در مقاصد احتمالی درنظر گرفته شود. گوگل مپ این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید مقصد‌های احتمالی را بین مبدأ و مقصد اصلی اضافه کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

نخسین مقصد موردنظرتان را انتخاب کنید.
منوی سه نقطه در سمت راست نمایشگر را لمس کنید.
با استفاده‌ از گزینه‌ی Add Stop نقاط توقف احتمالی مدنظرتان را انتخاب کنید.
با‌ لمس گزینه‌ی Done این نقاط را به مسیرتان اضافه کنید.

با انجام این کار زمان تخمینی رسیدن به مقصد‌ دقیق‌تر می‌شود. درضمن درصورت تمایل برای تغییر ترتیب مقاصد می‌توانید با نگهداشتن انگشت‌تان روی مقصد موردنظرتان و کشیدن آن به سمت بالا یا پایین، مکان آن را در اسامی مقاصد تغییر دهید.

3- تغییر آیکون وسیله نقلیه در هنگام استفاده از قابلیت ناوبری

اگر در حال رانندگی هستید، مسیریاب اپلیکیشن iOS و اندروید گوگل مپ به شما امکان می‌دهد تا انتخاب کنید چه خودرویی در مسیریابی شما نشان داده شود. پس از شروع مسیریابی، روی نمادی که مکان فعلی شما را نشان می دهد ضربه بزنید و یک منوی پاپ آپ با چندین گزینه نماد خودرو ظاهر می شود: یک سدان، یک وانت یا یک شاسی بلند.

4- استفاده از دستیار صوتی گوگل اسیستنت در هنگام مسیریابی

اگر می‌خواهید در حین رانندگی با گوگل مپس تعامل داشته باشید یا به‌عبارتی نمی‌خواهید چشم خود را از جاده بردارید. در اپلیکیشن اندروید با دستورات صوتی «OK Google» می‌توانید بدون تایپ‌کردن، هرچه لازم دارید از دستیار گوگل اسیستنت درخواست کنید. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که بنزینتان کم شده است، بگویید «OK Google، find gas stations» تا نزدیک‌ترین پمپ بنزین‌ها را روی نقشه نشان دهد.

همچنین می‌توانید مواردی مانند «What’s my next turn» برای فهمیدن تغییر جهت بعدی، «What’s my ETA» برای اطلاع از زمان رسیدن به مقصد، یا «How’s traffic ahead» را برای اطلاع از وضعیت ترافیک بپرسید. در گوشی‌های اندروید با گفتن OK Google و آیفون با ضربه‌زدن روی نماد میکروفون می‌توانید دستیار را راه‌اندازی و سوالات خود را بپرسید.

5- استفاده آفلاین از گوگل مپ

در بسیاری از مواقع در حساس‌ترین و ضروری‌ترین زمان ممکن است اینترنت‌ گوشی‌تان قطع شود و دیگر قادر به مسیریابی نباشید. با استفاده از قابلیت دانلود نقشه‌های آفلاین لازم نیست نگران این موضوع باشید و بدون نیاز به اینترنت می‌توانید مسیرتان را پیدا کنید. برای استفاده از گوگل مپ آفلاین مراحل زیر را دنبال کنید.

یک آدرس یا منطقه را جستجو کنید، منوی پایین صفحه را به بالا بکشید.
روی گزینه سه‌نقطه در سمت بالا ضربه بزنید.
گزینه‌ی Download offline map را انتخاب کنید.

اگر حافظه کافی در دستگاه خود داشته باشید، نقشه مورد نظر ذخیره خواهد شد. برای اینکه بعداً به آن دسترسی پیدا کنید، روی نماد پروفایل ضربه زده و روی Offline Maps ضربه بزنید، سپس می‌توانید اطلاعات کسب‌وکارهای منطقه و مسیرهای گام به گام را در بخش دانلود شده دریافت کنید.

6- تغییر مسیر با کشیدن و رها کردن (نسخه دسکتاپ)

اگر در مسیری که گوگل مپ به شما پیشنهاد می‌کند مقصدی وجود دارد که می‌خواهید از رسیدن به آن حذر کنید یا می‌خواهید مسیر خود را تغییر دهید، می‌توانید در نسخه‌ی دسکتاپ گوگل مپ روی هر نقطه از مسیر با موس کلیک کنید و با نگه‌داشتن موس، نقطه‌ی تغییر مسیر را به سمت مکان ترجیحی خود جابجا کنید تا مسیریابی از نقطه‌ی موردنظر شما صورت بگیرد. این قابلیت تنها برای مسیریابی با خودروهای شخصی، دوچرخه و پیاده‌روی امکان‌پذیر است و در هنگام مسیریابی برای وسایل نقلیه‌ی عمومی، این ویژگی غیرقابل‌استفاده می‌شود.

7- یافتن مسیر تنها با یک کلیک (نسخه‌ دسکتاپ)

تقریباً همه‌ی کاربران می‌دانند که با تایپ‌کردن مقصد موردنظر می‌توان به‌راحتی آن را پیدا و مسیریابی کرد؛ اما روش راحت‌تری برای انجام این کار نیز وجود دارد. با راست‌کلیک‌کردن روی نقطه‌ی موردنظر و انتخاب گزینه‌های Direction from here یا Direction to here به‌راحتی می‌توانید آن را به‌عنوان نقطه‌ی مقصد یا مبدأ تعیین کنید.

8- اندازه‌گیری مسافت بین دو نقطه (نسخه دسکتاپ)

شما می‌توانید با راست‌کلیک‌کردن روی هر نقطه از نقشه و انتخاب گزینه‌ی Measure distance، فاصله‌ی آن نقطه را با هر نقطه‌ی دیگری اندازه‌گیری کنید. پس از انتخاب این گزینه خط سیاه برجسته‌ای با دایره‌ای سفید در ابتدا و انتهایش دیده می‌شود که با کشیدن آن به هر طرف می‌‌توانید فاصله‌ی بین دو نقطه را اندازه‌گیری کنید.

با انتخاب مجدد این گزینه در سایر نقاط، خط‌های جدیدی ایجاد می‌شوند که آزادی عمل‌تان را در اندازه‌گیری بیشتر می‌کنند. مجموع مسافت‌های اندازه‌گیری‌شده و مساحت کل ناحیه‌ی انتخاب‌شده در دو واحد کیلومتر و مایل در یک کارت اصلی نمایش داده می‌شوند.

9- فعال‌کردن حالت نمای خیابان

آیا می‌دانید آیکون آدمک زردرنگ در قسمت پایین نمایشگر که پِگمَن (Peg Man) نامیده می‌شود چه کاربرد و مفهومی دارد؟ چنانچه این آدمک را با نشانگر موس انتخاب کنید و آن را به نقطه‌‌ای از نقشه که حالت استریت ویو برای آن فعال است، بکشید، پس از چند لحظه آن بخش با نمای خیابانی باز می‌شود و می‌توانید تصاویر را از زوایای مختلف مشاهده کنید. با جابه‌جا‌کردن پگمن که در گوشه‌ی سمت راست پایین صفحه‌نمایش قرار دارد، می‌توانید سایر نماهای خیابانی را نیز به همین شکل ببینید.

10- پیداکردن مکان های دارای دسترسی و امکانات ویژه معلولین

افرادی که دارای معلولیت جسمی هستند یا مشکلات حرکتی دارند می‌توانند هنگام مسیریابی با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مسیرهای مناسب‌سازی‌شده را که از امکانات لازم برای آن‌ها (مثل آسانسور) برخوردار هستند را پیدا کنند تا راحت‌تر در شهر و اماکن عمومی تردد کنند. برای استفاده از این ویژگی مراحل زیر را دنبال کنید:

مقصد موردنظرتان را روی نقشه انتخاب کنید و سپس گزینه‌ی Directions را انتخاب کنید
آیکون مسیریابی با وسایل حمل‌ونقل عمومی را انتخاب کنید.
روی گزینه‌ی سه نقطه بالا ضربه بزنید و Route options را انتخاب کنید
مسیریابی را از Best route به Wheelchair accessible تغییر دهید.

افزون‌براین امکانی برای اطلاع از وجود امکانات ویژه برای افراد ویلچری، ناتوان یا معلول برای هر مکان درنظر گرفته شده است که می‌توانید از مسیر Settings > Accessibility > Accessible Places آن‌را فعال کنید. گوگل می‌گوید وقتی Accessible Places روشن است، مکان‌هایی که صندلی، سرویس بهداشتی و پارکینگ ویژه معلول وجود داشته باشند با نماد ویلچر نشان داده می‌شود و اگر مکانی ورودی و امکانات ویژه معلولین را نداشته باشد، به این دسته‌از کاربران اطلاع‌رسانی می‌کند.

اینستاگرام ال وای کالا