تجربه‌ی اولین افت تاشوها در ۲۰۲۲
تجربه‌ی اولین افت تاشوها در ۲۰۲۲

تجربه‌ی اولین افت تاشوها در ۲۰۲۲ در ادامه با ال وای کالا همراه باشید! اگرچه گوشی‌های تاشو توانستند در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۲ در میزان فروش رکوردشکنی کنند، طبق گزارش DSCC، گوشی‌های مذکور موفق نخواهند شد این موفقیت را در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۲ ادامه دهند؛ زیرا اولین افت سال‌به‌سال خود را ثبت کرده‌اند.

درحالی‌که آمار فروش سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۲ سامسونگ تنها ۱ درصد با تخمین‌ها فاصله داشت و موفق شد در مدت مذکور با فروش ۵/۲ میلیون دستگاه، ۸۵ درصد از سهم بازار را در‌اختیار بگیرد، شرکت بزرگ کره‌ای شتابش را در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۲ از دست داده است؛ به‌گونه‌ای که انتظار می‌رود در‌مقایسه‌با سه‌ماهه‌ی قبلی با فروش ۲/۶ میلیون دستگاه افت ۵۰ درصدی و کاهش فروش ۳۶ درصدی در آمار سال‌به‌سال خود ثبت کند. بااین‌حال، این پایان ماجرا نیست؛ زیرا پیش‌بینی شده است سامسونگ در سه‌ماهه‌ی اول و دوم سال ۲۰۲۳ نیز کاهش آمار فروش گوشی‌های تاشو را شاهد باشد که سقوط سال‌به‌سال دیگری را در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۳ رقم خواهد زد.

اگرچه طبق برآوردها در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۲، سهم سامسونگ از بازار گوشی‌های تاشو تنها با افت ۳ درصدی به ۸۵ درصد خواهد رسید، آمار کلی فروش گوشی‌های تاشو با نزول به ۳/۲ میلیون دستگاه، سقوط سه‌ماهه‌به‌سه‌ماهه‌ی ۴۸ درصدی و سال‌به‌سال ۲۵ درصدی را شاهد خواهد که اولین افت سالانه‌ی این بازار است. انتظار می‌رود سهم سامسونگ نیز با کاهش در سه‌ماهه‌ی اول و دوم ۲۰۲۳ درنهایت به کمتر از ۵۰ درصد برسد. عرضه‌نکردن دستگاه‌های جدید از سامسونگ در این مدت باتوجه‌‌‌به رسیدن به فصل کم‌کاری این شرکت، یکی از عوامل اصلی این اتفاق است. این در حالی است که در مدت مشابه، رقبای سامسونگ گوشی‌های تاشو جدیدی را روانه‌ی بازار خواهند کرد.

اگر به آمار فروش بخش‌های مختلف جغرافیایی نگاهی بیندازیم، واضح است که بازار ایالات متحده در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۲، مشکل اصلی سامسونگ بوده که درست پس از عرضه‌ی سری آیفون 14 پرو با دوربین ارتقایافته و قابلیت داینامیک آیلند موجب افت فروش شرکت مذکور شده است.

درحالی‌که آمریکا در سال ۲۰۲۱ و سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۲ حدوداً ۲۹ درصد از آمار فروش گوشی‌های تاشو را ازآنِ خود کرده بود، در سه‌ماهه‌ی چهارم این عدد به ۷ درصد کاهش یافته است. در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۲، سهم آمریکا از محصولات تاشو سری فلیپ سامسونگ فقط ۵ درصد بوده است که درمقایسه‌با سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری ۲۳ درصد کاهش یافته است. همچنین، سهم سری فولد نیز از ۳۲ درصد در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۲ در سه‌ماهه‌ی چهارم به ۱۱ درصد رسیده است. گفتنی است این کاهش درست در ماه اکتبر و تنها یک ماه پس از عرضه‌ی آیفون‌های سری 14 رخ داد و سهم ۲۰ درصدی گلکسی زد فلیپ 4 در سپتامبر را در اکتبر به ۵ درصد رساند که انتظار می‌رود این سقوط در دسامبر نیز ادامه داشته باشد.

افزون‌براین، فروش گلکسی زد فلیپ 4 درمقایسه‌با زد فلیپ 3 در اکتبر سال گذشته شتاب کمتری داشته است که طبق برآوردها، تا فوریه نیز ادامه‌دار خواهد بود. در همین‌ حال، گلکسی زد فولد 4 نیز شرایط مشابهی تجربه می‌کند؛ درنتیجه، انتظار می‌رود فروش سامسونگ در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۲ حدود ۴۵ درصد کمتر از تخمین‌های قبلی باشد و مجموع دستگاه‌های فروخته‌شده را به ۱۰/۱ میلیون عدد برساند که از برآورد قبلی ۷۷ درصدی با فروش ۱۲.۳ میلیون دستگاه بسیار کمتر است. درنتیجه‌ی افت فروش سامسونگ در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۲، فروش کلی گوشی‌های تاشو در این سال با ۱۳ میلیون دستگاه، رشد ۶۴ درصدی را تجربه خواهد کرد که درمقایسه‌با پیش‌بینی‌های گذشته، مبنی‌بر فروش ۱۵ میلون دستگاه و رشد ۹۴ درصدی تفاوت فاحشی را نشان می‌دهد.

گفتنی است گوشی گلکسی زد فلیپ 4 سامسونگ با سهم ۵۲ درصدی، پرفروش‌ترین دستگاه تاشو سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۲ بوده است و پس‌از‌آن، زد فولد 4 با ۲۷ درصد و P50 Pocket هواوی با ۸/۶ درصد و زد فلیپ 3 با ۴/۵ درصد در رتبه‌های بعدی هستند. طبق برآوردها، در سه‌ماهه‌ی چهارم نیز زد فلیپ 4، زد فولد 4، Pocket S هواوی، زد فلیپ 3 و P50 Pocket در فهرست پرفروش‌ترین گوشی‌های تاشو جهان باشند و در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۳، گوشی Find N2 Flip اوپو به رده‌ی چهارم ارتقا یابد.

اینستاگرام ال وای کالا