کاهش وابستگی اپل به چین
کاهش وابستگی اپل به چین

بررسی دلیل کاهش وابستگی اپل به چین از رسانه ال وای کالا منابعی آگاه می‌گویند اپل در ماه‌های آینده بخشی از خط‌تولید لپ‌تاپ‌های سری مک بوک را به کشور ویتنام منتقل می‌کند تا از وابستگی خود به چین بکاهد.

به‌گزارش Nikkei Asia، اپل در سال ۲۰۲۳ بخشی از خط‌تولید لپ‌تاپ‌های سری مک بوک را به کشور ویتنام منتقل می‌کند. این جدیدترین اقدام اپل برای کاهش وابستگی به چین است. افزایش تنش اقتصادی و سیاسی در بین آمریکا و چین و اختلالات زنجیره‌ی تأمین به‌دلیل سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی مقابله‌ با کرونا در چین، باعث شده است اپل برنامه‌هایی جدی برای تنوع‌بخشی به خط‌تولید روی کار بیاورد.

گزارش‌های تأییدنشده در ماه‌های اخیر ادعا کردند اپل در حال مذاکره برای انتقال خط‌تولید اپل واچ و مک بوک و هوم پاد به ویتنام است. به‌گفته‌ی منابع آگاه، اپل احتمالاً در می ۲۰۲۳ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۲) تولید مک بوک را در کارخانه‌‌ی ویتنام شرکت فاکسکان شروع می‌کند. فاکسکان کارخانه‌های بزرگ و پرتعدادی در کشورهای آسیایی دارد و یکی از بازوهای اصلی تولید محصول برای اپل محسوب می‌شود.

اپل هرسال بین ۲۰ تا ۲۴ میلیون مک بوک می‌سازد. به‌ادعای Nikkei Asia، اپل در دو سال اخیر در حال برنامه‌ریزی بوده است تا بخشی از خط‌تولید مک بوک را به ویتنام ببرد. شرکای تولیدی اپل همین‌حالا بخشی از تولیدات آیفون را در هند انجام می‌دهند. گفته می‌شود مذاکراتی نیز برای تولید ایرپاد در هند انجام شده است.

اینستاگرام ال وای کالا