بهترین کیبورد مکانیکال

گیمرها از آن دست کاربرانی هستند که اکثر محصولات تکنولوژی را به‌تصرف خود درآورده‌اند و در همه‌جا به فکر برتری و بُردن هستند. لپ‌تاپ گیمینگ، کیس گیمینگ، مانیتور گیمینگ، موس گیمینگ! حتی گوشی گیمینگ و صندلی گیمینگ هم جای خود را دارند.

این قاعده در محصولی مانند کیبورد نیز صدق می‌کند. درواقع بهتر است اینگونه بیان کنیم که کیبورد یا صفحه‌کلید مکانیکی یا مکانیکال جامعه‌ی گیمرها را هدف قرار داده و نیم‌نگاهی نیز به تایپیست‌ها یا نویسنده‌ها و برنامه‌نویس‌ها هنگام کد زدن دارد. پس حضور فعال سازندگان محصولات گیمینگ در عرصه کیبوردهای مکانیکی جای تعجبی ندارد.

کیبورد مکانیکال یا مکانیکی چیست؟

صفحه‌کلید یا کیبورد مکانیکی برای هر کلید از سوئیچ جداگانه استفاده می‌کند. درواقع زمانی‌که کلید را به‌اندازه‌ای به سمت پایین فشار دهید تا سوئیچ روی کلید قرار بگیرد، این حرکت به‌عنوان یک ضربه‌ی کلید ثبت می‌شود. نام‌گذاری این نوع کیبوردها هم از این مکانیزم یا سازوکار مکانیکی نشأت می‌گیرد.

تفاوت کیبورد مکانیکال با کیبورد معمولی

کیبورد مکانیکال یا صفحه‌کلید مکانیکی اصطلاحی برای دسته‌ی خاصی از کیبوردهای حرفه‌ای است که سازوکاری متفاوت از کیبوردهای معمولی یا ممبرین دارند. اکثر کیبوردهای رایج بازار از نوع معمولی یا ممبرین هستند که عمر بسیار محدودتر و صدای کمتری دارند و به‌خاطر سازوکار ساده‌ی آن‌ها هزینه‌ی تولیدشان نیز به‌نسبت کیبوردهای مکانیکال کمتر است. همان‌طور که از نام این محصولات پیدا است، کیبوردهای مکانیکال از سازوکاری مکانیکی برای فشردن کلیدها استفاده می‌کنند.

برخلاف کیبوردهای معمولی که همه‌ی دکمه‌ها روی یک صفحه قرار دارند، در کیبوردهای مکانیکی هر دکمه جدا از هم کار می‌کند و به‌همین‌خاطر می‌توان همه‌ی کلیدها را با هم فعال کرد. همچنین نیاز به فشردن کامل هرکلید برای عمل‌کردن آن وجود ندارد و مثلاً با فشردن یک کلید به‌اندازه‌ی ۲ میلی‌متر، کلید موردنظر عمل خواهد کرد.

درست است که استفاده از کیبوردهای مکانیکال بسیار برای گیمرها سودمندو لذت‌بخش است؛ اما تایپیست‌ها و حتی برنامه‌نویس‌ها نیز می‌توانند تا حد زیادی از مزیت‌های کیبورد مکانیکال بهره‌ی کافی را ببرند؛ مثلاً کیبورد مکانیکی هنگام تایپ حرفه‌ای به‌احتمال زیاد علاوه‌بر ایجاد صدای گوش‌نواز تایپ کردن، سرعت آن‌را تا حد زیادی بالا خواهد برد.

انواع کیبورد مکانیکال

از تفاوت‌های عادی مانند اندازه و نوع اتصال (باسیم و بی‌سیم) صفحه‌کلید که بگذریم، به‌طورخلاصه فرق کیبوردهای مکانیکال به نوع سوئیچ آن‌ها بستگی دارد؛ یعنی فنر زیر هر کلید و بازخورد آن (فیدبک) که شامل حس کلیک‌کردن و صدای آن می‌شود، بسیار تعیین‌کننده است.

سازندگان کلیدهای مکانیکی چهار نوع رنگ برای این تفاوت کلیدها تعریف کرده‌اند که شامل چهار رنگ اصلی: مشکی، قهوه‌ای، قرمز و آبی می‌شود که کلیدهای آبی و گاهی سبز از نوع حساس و محکم، کلیدهای مشکی و قرمز از نوع بی‌صداتر برای گیمرها و کلیدهای قهوه‌ای با صدا و حس کلید کمتر تعریف می‌شوند.

بهترین کیبورد مکانیکال تا 300 هزار تومان

تسکو TK 8022

کیبورد مکانیکال فول‌سایز «تسکو TK 8022» از ۱۰۳ کلید مربعی کشل و تخت بهره می‌برد و جزو ساده‌ترین و ارزان‌ترین کیبوردهای مکانیکال است. این کیبورد اقتصادی ازطریق کابل USB به دستگاه مقصد وصل می‌شود. برخلاق سایر صفحه‌کلیدهای مکانیکی، این محصول تسکو ظاهری بدون زرق‌وبرق و ساده دارد و که از پلاستیک فشرده ساخته شده است.

عمر متوسط کلیدها در حدود ۱۰ میلیون ضربه تخمین رده می‌شود. از دیگر امکانات کیبورد ارزان‌قیمت تسکو می‌توان به پایه‌های تنظیم ارتفاع، مقاومت دربرابر ریختن مایعات و گردوغبار و سازگاری با ویندوز و مک اشاره کرد.

هترون HK202

کیبورد مکانیکی «هترون HK202» از ۱۱۳ کلید مربعی با سطح فرورفته . ابعاد ۱۰۰ درصدی استفاده می‌‎کند که ۹ کلید از این تعداد برای کنترل مدیا است. پایه‌های قابل تنظیم، عمر مفید ۱۰ میلیون ضربه کلیدها و اتصال ازطریق کابل نیز دیگر قابلیت‌های کیبورد اقتصادی هترون هستند.

بهترین کیبورد مکانیکال تا 700 هزار تومان

تسکو GK 8126

کیبورد گیمینگ مکانیکال «تسکو GK 8126» از ظاهری جذاب، ۱۱۷ کلید مربعی با سطح فرورفته و تکیه‌گاه مچ دست بهره می‌برد. در بین کلید ها ۵ کلید ماکرو با قابلیت برنامه‌ریزی و ۷ کلید دارای میان‌برنیز به‌چشم می‌خورد. پایه‌های قابل‌تنظیم ارتفاع، نورپردازی RGB و متوسط عمر مفید ۱۰ میلیون ضربه هم از دیگر ویژگی‌های کیبورد گیمینگ تسکو محسوب می‌شوند.

پرودو PDX211

کیبورد «پرودو PDX211» با نورپردازی RGB حال‌وهوای گیمینگ دارد و با داشتن ۱۰۴ کلید مربعی با سطح فرورفته، فول سایز محسوب می‌شود. استفاده از کلیدهای F برای میان‌بر و کنترل مدیا، تمکان آنتی گوستینگ با دریافت امکان فشردن ۲۶ کلید هم‌زمان و طول عمر مفید تا ۵۰ میلیون ضربه برای کلیدها از دیگر امکانات کیبورد مکانیکال و گیمینگ پرودو به‌شمار می‌روند.

بهترین کیبورد مکانیکال تا یک میلیون تومان

تی دگر Bora T-TGK313

کیبورد «تی دگر Bora T-TGK313» از اندازه‌ای ۸۰ درصد (فاقد نام پد) و ۸۷ کلید مربعی‌شکل با نورپردازی یکدست آبی یا سبز بهره می‌برد. عمر مفید کلیدها در حدود ۵۰ میلیون ضربه عنوان شده و قابلیت دریافت سیگنال از تمامی کلیدها به‌طور هم‌زمان نیز وجود دارد. همچنین از کلیدهای F نیز به‌‎عنوان میان‌بر یا برای کنترل مدیا می‌توان استفاده کرد. گفتنی است اتصال این کیبورد پایین‌رده ازطریق کابل جداشونده‌ی USB با دستگاه مقصد برقرا می‌شود.

تی دگر Corvette T-TGK302

کیبورد «تی دگر Corvette T-TGK302» درست مانند مدل معرفی‌شده‌ی قبلی است و از نظر امکانات باهم مشترک هستند، اما در اینجا کابل اتصال جداشونده نیست و نور پس‌زمینه کیبورد هم تنها سبز رنگ است. همچنین سوئیچ‌‎ها از نوع سوئیچ OUTEMU Red با عملکرد واکنشی Linear و Silence و نقطه‌ی تأثیر ۲٫۱ میلی‌متر است. ضمناً حالت بازی و امکان جایگزینی کلیدهای جهت با WASD نیز باری این محصول گیمینگ تی دگر تعریف شده‌اند.

رپو V500SE

«رپو V500SE» کیبوردی فول سایز با ۱۰۴ کلید مربعی با سطح فرورفته و امکان استفاده از کلیدهای F به‌عنوان میان‌بر یا برای کنترل مدیا است. با افزایش قیمت کیبوردها، جنس بدنه به آلیاژ آلومینیوم ارتقا یافته و سوئیچ‌ها نیز تمامی چهار نوع اصلی مشکی، قهوه‌ای، آبی و قرمز را شامل می‌شود که متوسط عمری تا ۶۰ میلیون ضربه می‌توانند داشته باشند. نور پس‌زمینه‌ی RGB، مقاومت دربرابر پاشش آب و اتصال باسیم ازطریق کابل متصل USB نیز دیگر امکانات کیبورد گیمینگ مکانیکال رپو هستند.

ردراگون K630 Dragonborn

«ردراگون K630 Dragonborn» یکی از جذاب‌ترین کیبوردهای مکانیکال کامپکت زیر یک میلیون تومان است که از ۶۱ کیلد مربعی فرورفته و طراحی ساده و مینینمال بهره می‌برد. سوئیچ‌ها نیز از سه نوع OUTEMU Blue با عملکرد واکنشی Tactile و Clicky، سوئیچ Outemu Brown با عملکرد واکنشی Tactileو OUTEMU Red با عملکرد واکنشی Linear و Silence هستند که بازه‌ی حرکت سوئیچ‌ها قرمز و آبی به‌ترتیب ۴ و ۲ میلی‌متر خواهد بود.

اتصال باسیم ازطریق کابل جداشونده‌ی USB، قابلیت تنظیم ارتفاع، نورپردازی RGB‌ با امکان شخصی‌سازی نرم‌افزاری و امکان آنتی گوستینگ با دریافت سیگنال هم‌زمان از تمامی کلیدها نیز از سایر ویژگی‌های کیبورد پایین‌رده‌ی ردراگون محسوب می‌شوند.

ردراگون K614 Anivia

کیبورد «ردراگون K614 Anivia» نیز دقیقاً مانند محصول معرفی‌شده‌ی پیشین همین شرکت است، با این تفاوت که نوع سوئیچ‌ها تنها به سوئیچ OUTEMU Red با عملکرد واکنشی Linear و Silence محدود می‌شوند و البته باتری داخلی نیز برای این محصول درنظر گرفته شده است.

بهترین کیبورد مکانیکال تا ۱٫۵ میلیون تومان

ردراگون K568 RGB Dark Avenger

کیبورد بسیار زیبای «ردراگون K568 RGB Dark Avenger» در اندازه‌ی ۸۰ درصد (TKL) و با ۸۷ کلید مربعی با سطح فروروفته عرضه شده است. کلیدهای F تعبیه‌شده نیز امکان استفاده به‌عنوان میان‌بر یا برای کنترل مدیا را نیز دارند.

جنس بدنه‌ی فلزی با کلیدهایی از پلاستیک فشرده، وجود سوئیچ OUTEMU Blue با عملکرد واکنشی Tactile و Clicky با بازه‌ی حرکت ۲ میلی‌متر، نورپردازی RGB با قابلیت شخصی‌سازی محدود ازطریق کلید مربوطه، حالت بازی، مقاومت دربرابر پاشش آب و گردوغبار، امکان دریافت سیگنال هم‌زمان از تمامی کلیدها و سازگاری با انواع ویندوز و مک OS از ویژگی‌های دیگر کیبورد گیمینگ ردراگون به حساب می‌آیند.